Sprawozdanie z realizacji programu "Aktywna Tablica"
Głównym celem przystąpienia do Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych – „Aktywna Tablica” oraz wykorzystania wsparcia finansowego w roku 2018 na zakup pomocy dydaktycznych w ramach Rządowego programu – „Aktywna tablica” było umożliwienie wykorzystywania w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych, podniesienie kompetencji uczniów oraz nauczycieli przez zmianę sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania nowych technologii.
Doposażenie szkoły w monitory interaktywne w ramach Programu umożliwiło szersze wykorzystywanie TIK i przyczyniło się do upowszechnienia interaktywnych metod pracy na zajęciach edukacyjnych z różnych przedmiotów, a tym samym wspomogło proces kształcenia kompetencji informatycznych, zainicjowało wewnątrzszkolną i międzyszkolną współpracę nauczycieli, którzy wspierali się w wykorzystaniu TIK na I i II etapie edukacyjnym kształcenia ogólnego. Nauczyciele i uczniowie poznali i nabyli umiejętności korzystania z tzw. technologii społeczeństwa informacyjnego (TSI) w różnych sytuacjach: w pracy, czasie wolnym, jako narzędzia komunikacji. Wykorzystywali monitor interaktywny, komputery i inne multimedia do pozyskiwania, oceny, gromadzenia, tworzenia, przedstawiania i wymiany informacji, a także
do porozumiewania się i uczestniczenia we współpracy. Uczniowie opanowali inne kompetencje kluczowe, np. porozumiewania się, umiejętności językowych
czy podstawowych umiejętności w matematyce i przedmiotach przyrodniczych. Chętniej czytali teksty z wykorzystaniem monitora interaktywnego, dzięki wykorzystywanym grom dydaktycznym, filmom edukacyjnym, programom multimedialnym załączonym do pakietów podręczników częściej zgłaszali się do odpowiedzi aby rozwiązać zadanie. Wszyscy uczniowie korzystający z monitora, poszerzyli i wzbogacili swą wiedzę, utrwalili poznane wiadomości i umiejętności. W czasie lekcji nauczyciele wykorzystują e-booki, strony www typu: superkids.pl, puzzledladzieci.pl, sieciaki.pl, i wiele innych dostępnych w sieci. Nauczyciele uczący w klasach IV-VIII prowadzili lekcje z wykorzystaniem TIK. Wskazywali uczniom możliwości, jakie dają nowoczesne technologie, ich użyteczność w praktycznym działaniu i właściwy dobór w zależności od celu, który chcieli osiągnąć, zaś sam nauczyciel wykazał się kreatywnością i innowacyjnością. Każda z klas naszej szkoły miała dostęp do monitora interaktywnego 5 dni w tygodniu, po średnio 5 godzin dziennie.
W ramach realizacji programu „Aktywna Tablica”, by popularyzować wykorzystywanie nowoczesnych technologii w codziennej pracy z uczniem, w naszej szkole organizowano lekcje otwarte dla nauczycieli w ramach „Międzyszkolnej Sieci Współpracy": „Godziny i minuty na zegarze”, „Polska w Europie”, „Jestem Polką, jestem Polakiem”, „Akademia szkolna – dzień Papieski Jana Pawła II”, „Akademia z okazji 100-lecia Odzyskania Niepodległości”, „Tradycje Świąt Bożego Narodzenia”, „Co oznacza niepodległość?”, „Jak bezpiecznie bawić się podczas zimy?”, „W świecie eksperymentów”, „Gry i zabawy w nauce matematyki”.
Nauczyciele uczestniczyli w szkoleniach i konferencjach z zakresu stosowania TIK
w nauczaniu:
- Innowacyjny i technologiczny świat małego programisty - konferencja dla dyrektorów i nauczycieli szkół województwa zachodniopomorskiego. Wydarzenie to uzyskało Honorowy Patronat Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty w Szczecinie oraz Mecenat Miasta Szczecin,
- Aplikacje komputerowe wspomagające pracę nauczyciela – szkolenie zorganizowane przez Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli,
- Kodowanie i programowanie na matematyce – szkolenie zorganizowane przez Salon Edukacyjny Empiria,
- Przez zabawę do programowania i filmowania – wojewódzka konferencja zorganizowana przez Szkołę Podstawową im. Orła Białego w Mielenku Drawskim
- Nauka programowania w klasach I-III szkoły podstawowej – jak realizować podstawę programową kształcenia informatycznego – szkolenie zorganizowane przez Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli,
- Programowanie i robotyka w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej – szkolenie zorganizowane przez edukatora ze spółki Edu Sense Sp.z o. o.
Nauczyciele zdobywali nowe kompetencje posługiwania się technologiami IK podejmując studnia podyplomowe: „Informatyka i zajęcia komputerowe dla nauczycieli”, uczestniczyli w działaniach Zespołu Edukacji Wczesnoszkolnej i Wychowania Przedszkolnego mającego na celu współpracę nauczycieli stosujących TIK. Odbyło się pięć spotkań w ramach „ Międzyszkolnej Sieci Szkół”:
- „Zajęcia z wykorzystaniem robotów: Thru – Thru, Ozobot”,
- „Zajęcia z wykorzystaniem robotów Photon”,
- „Eksperymenty dla dzieci”,
- „Wielkanoc – tradycje w Polsce”,
- „Gry i zabawy w nauczaniu matematyki”.
Zorganizowano dwa konkursy z udziałem szkół województwa zachodniopomorskiego oraz miasta Szczecin:
1. Programowanie w języku Scratch „Zdrowo żyć!”
2. Programowanie robotów Photon.
Nauczyciele w ramach dobrych praktyk dzielili się z innymi nauczycielami poprzez umieszczenie scenariuszy zajęć, materiałów dydaktycznych na stronie szkoły https://sp59.szczecin.pl/
Podjęte działania w tym zakresie umożliwiły wymianę doświadczeń i współpracę. nauczyciele będą mogli wybrać interesujące dla nich doświadczenia z prezentowanych im przykładów dobrej praktyki wcześniej wypracowanych w innych programach.
Korzystali również z narzędzi technologii komputerowej w trakcie:
- opracowania materiałów ćwiczeniowych, pomocy dydaktycznych, tematyki, gier
- zajęć dydaktycznych,
- zajęć dodatkowych rozwijających zainteresowania,
- pracy z uczniem uzdolnionym,
- pracy indywidualnej z uczniem mającym trudności w nauce,
- prowadzania rad szkoleniowych,
- prezentacji wyników dydaktycznych, wychowawczych,
- podsumowanie prac zespołów ewaluacji wewnątrzszkolnej,
- pracy biblioteki oraz centrum multimedialnego szkoły,
- prowadzenia dokumentacji nauczyciela, wychowawcy klasy – praca na platformie https://portal.librus.pl
Dzięki podjętym działaniom w ramach rozwijania uzdolnień i zainteresowań uczniowie brali udział w konkursach międzyszkolnych:
III. i IV. Ogólnopolskim Konkursie Informatycznym „Kodować każdy może” – którego celem jest opracowanie animacji komputerowej w języku Scratch pod honorowym patronatem Prezydenta Miasta Szczecina zorganizowanym przez Szkołę Podstawową nr 48 w Szczecinie oraz Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie.
W ocenie nauczycieli uczniowie podnieśli swoje kompetencje społeczne i twórcze. Uczniowie chętnie uczestniczyli w różnych formach pracy zespołowej z wykorzystaniem TIK (projekty, prace domowe, praca na lekcji lub na zajęciach pozalekcyjnych). Większość uczniów podniosła swoje kompetencje w zakresie posługiwania się TIK w procesie uczenia się. Nastąpił wzrost kompetencji cyfrowych uczniów, a także większe zaangażowanie w proces uczenia się. Wykorzystywanie TIK w bieżącej pracy z uczniem w szkole wpłynęło na rozwój kompetencji kluczowych uczniów, kształtowanie kompetencji społecznych i twórczych, a w tym umiejętności pracy zespołowej.
Monitor interaktywny jest wykorzystywany również na lekcjach otwartych, uroczystościach szkolnych, w pracy z uczniem uzdolnionym czy mającym trudności w nauce oraz w czasie spotkań z rodzicami. Monitor interaktywny służy także jako narzędzie prezentowania rozwiązań na szkoleniach, spotkaniach nauczycieli doskonaleniu umiejętności posługiwania się narzędziami typu: program Scratch, programowanie Ozobotów, Photonów, Thru Thru.
Nauczyciele niezależnie od nauczanego przedmiotu wykorzystywali dostępne TIK, np.:
http://www.tablice.net.pl/lekcje/ - strona gdzie są lekcje udostępnione przez nauczycieli różnych przedmiotów;
Wykorzystywanie monitora interaktywnego integruje uczniów, środowisko szkolne. Wpływa na długofalowe zapamiętanie, pozwala prezentować osiągnięcia uczniów i efekty pracy nauczycieli wieloaspektowo.