Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki

Realizacja programu "Jestem aktywny, bezpieczny, zdrowy" w gr. 0

Utworzono dnia 01.11.2017

Dzieci z grup przedszkolnych uczestniczą w programie „Jestem aktywny, bezpieczny, zdrowy” podczas cotygodniowych zajęć.

Głównym założeniem programu jest promowanie zdrowego i bezpiecznego stylu życia oraz wykształcenie odpowiednich nawyków i przyzwyczajeń higieniczno – zdrowotnych. Realizacja niniejszego programu ma pomóc w kształtowaniu u dzieci umiejętności, postaw i zachowań mających na celu zrozumienie, w jaki sposób należy dbać o swoje zdrowie i bezpieczeństwo oraz jak ważne jest uprawianie sportu.

Treści kształcenia skupiają się wokół trzech obszarów:

1. Wychowanie zdrowotne, w skład którego wchodzi:

  • Zapobieganie chorobom, poprzez kształtowanie nawyków higienicznych:

dzieci dowiedzą się, dlaczego należy ubierać się odpowiednio do pogody oraz dlaczego należy dbać o higienę osobistą i myć zęby. Uświadomią sobie, że hałas jest szkodliwy dla nich samych i innych ludzi. Realizując ten blok tematyczny dzieci poznają zawód pielęgniarki i lekarzy różnych specjalności, dowiedzą się po co należy przyjmować lekarstwa oraz w jakich sytuacjach należy jechać do szpitala.

  • Zdrowe odżywianie:

dzieci nauczą się dobrych zwyczajów żywieniowych. Dowiedzą się, co to jest piramida zdrowia i dlaczego należy jeść pięć posiłków dziennie. Nauczą się jak urozmaicić posiłek obiadowy poprzez jedzenie kasz i ryb oraz dlaczego podczas śniadania należy jeść nabiał i pełnoziarniste pieczywo. Za pomocą doświadczeń przekonają się, że nie każda woda nadaje się do picia oraz że warto zastąpić słodycze owocami i warzywami. Nauczą się nakrywać do stołu i kulturalnie spożywać posiłki. W trakcie zajęć uczniowie zrobią owocowy koktajl, zdrowe kanapki oraz wymyślą i zaprezentują w świetlicy szkolnej piosenkę „Jemy zdrowe sałateczki, a nie słodkie cukiereczki”.

2. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.

Dzieci poznają numery alarmowe, nauczą się bezpiecznego poruszania po drogach, poznają zasady udzielania pierwszej pomocy, w tym opatrywania ran. Dowiedzą się jak zachowywać się w przypadku wybuchu pożaru oraz co należy robić gdy się oparzymy. Zapoznają się również z zagrożeniami, z jakimi mogą spotkać się w domu – ostrymi przedmiotami i środkami chemicznymi. Poznają zasady bezpiecznej zabawy na podwórku latem i zimą oraz bezpiecznego obcowania ze zwierzętami.

3. Kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.

Dzieci zapoznawane będą z różnymi sposobami czynnego spędzania wolnego czasu. Istotą zajęć ruchowych prowadzonych w toku realizacji treści kształcenia będzie rozwijanie naturalnych predyspozycji dziecka, w zgodzie z wydolnością jego organizmu podczas uczestniczenia w zajęciach ruchowych, zabawach i grach.

Powyższe treści kształcenia ułatwią dzieciom w spontaniczny sposób zdobycie wiedzy i wykształcenie pozytywnych nawyków związanych z ochroną i doskonaleniem zdrowia oraz pozwolą wdrożyć zasady higieny i dbałości o bezpieczeństwo swoje i innych osób. Efektem tego, po cyklu zajęć podniesie się poziom świadomości dzieci co do znaczenia sportu oraz zdrowego odżywiania dla utrzymania zdrowego stanu zdrowia.

Na zajęciach realizuję naprzemiennie bloki tematyczne związane z wychowaniem zdrowotnym i bezpieczeństwem. Treści związane z kształtowaniem sprawności fizycznej przeplatają się podczas każdych zajęć.

                                                                                                                                                                                        

                                                                                                                                                          Edyta Michnik

 

GALERIE:

Robimy zdrową pizzę

Robimy zdrową pizzę

Leczymy ząbki

Leczymy ząbki

Dziennik

Zegar

Kalendarium

Lista wydarzeń w miesiącu Kwiecień 2024 Brak wydarzeń w tym miesiącu.

Certyfikat:

Pogoda